Expanze do zahraničí pro malé a střední e‑shopy: kde na ni vzít?
Téměř žádný e‑shop, který chce růst, se expanzi do zahraničí nejspíš nevyhne. Jedná se však o nákladnou činnost, a tak je zcela přirozené pokládat si otázku, kde na ni získat potřebné prostředky. Možností máte několik a velkou výhodou je, že je můžete různě kombinovat.
Do tohoto procesu se však pusťte pouze v případě, že máte dobře spočítanou návratnost investice. Kvůli špatné analýze tamního trhu či nerealistickému plánu můžete snadno pohořet a dostat se do problémů. V dnešním článku si posvítíme na nejčastější a nejbezpečnější způsoby, jak a kde peníze pro zahraniční expanzi e‑shopu získat.
S tvorbou článku nám pomohlo české Lemonero – společnost poskytující externí financování e‑shopům fungující v několika zemích. Založena byla v roce 2019 a od té doby půjčila peníze stovkám e‑commerce byznysů.
Kde tedy můžete financování pro vaši expanzi získat?
1. Z vlastní kapsy
Financovat expanzi z vlastní kapsy je ideální variantou, ne pro každého je však reálná. Také se neobejde bez určité míry rizika, její benefity ho však převyšují. Nemusíte totiž nikoho přemlouvat, aby vám peníze půjčil, a hlavně platit další poplatky a úroky spojené s úvěrem.
Profitabilnější e‑shopy dokáží nastřádat prostředky díky vlastní činnosti. V tomto případě si dejte pozor, aby investice nebyla natolik vysoká, až by výrazně ohrozila vaši cash flow. Pokud si ve vašich kalkulacích nejste jisti, vždy si můžete nechat poradit od externího odborníka. Ten může spočítat, do jaké míry je vlastní financování expanze e‑shopu do zahraničí reálné jak z krátkodobého, tak dlouhodobého hlediska.
2. V bance
Vzít si úvěr od banky se jeví jako vhodná varianta financování expanze. V některých případech tomu tak je – na trhu jsou banky, které jsou ochotné do tohoto rizika vstoupit, a to i v případě menších e‑shopů.
Šanci u nich si navýšíte, pokud do vašeho byznysového plánu zařadíte veškeré informace o tom, jak fungujete, a hlavně jakým způsobem peníze využijete a splatíte. Čím transparentnější tato dokumentace bude, o to pravděpodobněji vám banka peníze poskytne.
Většina finančních institucí však takové úvěry schvaluje výhradně větším korporacím s vysokými zisky. Představují pro ně totiž menší riziko. Když u nich o úvěr zažádá menší či střední e‑shop, mohou jej odmítnout čistě z principu, protože zkrátka nedisponují kritérii, na základě kterých by rizikovost této investice přesně určily.
Pokud financování od banky získáte, z logických důvodů si nepůjčujte více, než nutně potřebujete!
3. Pomocí specializovaných služeb
Právě kvůli přísnějším podmínkám u bank a jejich typicky dlouhému schvalovacímu procesu vznikly služby, které se specializují výhradně na financování e‑shopů – malých, středních i velkých. Díky těm je expanze do zahraničí reálná i pro e‑shopy, které nevydělávají desítky milionů měsíčně.
Velkou výhodou těchto poskytovatelů včetně rozsáhlého Lemonero je, že financování můžete využít pro jakýkoli náklad, který z provozu obchodu vyvstane. Expanze je jedním z nich, ale poskytnutý úvěr se dá využít také například na zvýšení sezónních prodejů či marketingové kampaně jak v zahraničí, tak na našem trhu. Lemonero schvaluje okolo 80 % žádostí, což se o bankách rozhodně říct nedá.
Pro banky i specializované služby platí, že byste měli dát ruce pryč od neověřených společností. Pokud v rámci vašeho vyhledávání najdete subjekt, který má negativní recenze, nebo neuvádí podmínky úvěru transparentně na webu, bude lepší poohlédnout se jinde.
4. U rodiny a přátel
V rámci kombinování zdrojů financování vaší expanze do zahraničí můžete zkusit svoje štěstí i u rodiny a přátel. Jelikož vám přejí úspěch, mohou vám pomoci. Obrovskou výhodou tohoto typu financování jsou minimální či nulové úroky.
Berte však na vědomí, že v momentě stvrzení půjčky se stávají vašimi plnohodnotnými partnery, a tak byste k nim měli přistupovat. Komunikujte s nimi transparentně a upřímně – jen tak se vyhnete případným konfliktům, které by se velice rychle promítly i do osobní roviny vašeho vztahu.
Odprezentujte jim vaši finanční strategii či byznysový plán, aby měli veškeré informace pro učinění správného rozhodnutí.
5. U investorů
Pátým možným zdrojem financování expanze na další trhy jsou investoři. Ti mohou být velice movití, a tak od nich můžete získat i vyšší částky. Opět to však nepřehánějte a zavažte se jen k takovému obnosu, který je pro expanzi nutný. V případě úspěchu budete další vzniklé náklady financovat ze samotných výdělků.
Pokud se vám zadaří navázat úspěšnou spolupráci s investory, kteří mají s touto činností zkušenost, mohou vám předat spoustu zajímavých tipů z praxe. Je totiž i v jejich zájmu, aby se vám dařilo.
Nevýhodou financování zahraniční expanze e‑shopu pomocí investorů je, že mohou vyžadovat podíl ve vaší firmě. Tím nad ní ztratíte svoji absolutní kontrolu. Jsou však i takoví, kteří se spokojí s kompletním splacením úvěru. Ujistěte se, že veškeré podmínky jsou ve smlouvě jasně specifikovány a rozhodně porovnávejte nabídky více investorů.
V neposlední řadě berte na vědomí, že získat investici nebude snadným úkolem. Stejně jako v případě banky budete investorovi muset odprezentovat váš byznys plán společně s daty o tamním trhu a marketingovou strategií.