Expanze e‑shopu do zahraničí v roce 2021 – jak na marketing a logistiku
Probíhající pandemie onemocnění Covid‑19 má z byznysového pohledu jasné vítěze. I když je toto vítězství vzhledem k stavu společnosti a zdravotnictví opravdu hořkosladké. Vítězi jsou jednoznačně e‑shopy a další hráči v segmentu e‑commerce.
Přečtěte si naše doporučení pro marketing a logistiku e‑shopů v roce 2021.
Pokud máte e‑shop a úspěšně prodáváte v Česku, asi i vy uvažujete o expanzi na nové trhy. Získat v zahraničí nové zákazníky, znásobit objemy prodejů, snížit nákupní ceny, využít synergické efekty… To vše jsou příležitosti, která s sebou expanze e‑shopu do zahraničí přináší.
Samotná expanze je komplexní proces zahrnující spoustu dílčích kroků – průzkum trhu, analýza klíčových slov v cizím jazyce, lokalizace webu a e‑shopu do cizího jazyka, zaškolení a spuštění zákaznické podpory, marketingové aktivity, logistika aj. Jaké trendy však lze v marketingu a logistice očekávat pro oblast e‑commerce v roce 2021?
Oborové trendy e‑commerce
V roce 2021 můžeme očekávat pokračování a posilování trendů z roku 2020. V kurzu budou zejména tyto produkty a služby:
- léky a zdravotnický materiál (vitamíny, respirátory, potravinové doplňky…)
- vybavení domácnosti a kuchyně vč. produktů vedoucích k vyšší soběstačnosti (šicí stroje, domácí pekárny, zastřihovače vlasů…)
- vybavení pro práci z domu (web kamery, notebooky, psací stoly, židle…)
- potraviny
- sportovní a volnočasové vybavení pro „léto doma“ (karavany, jízdní kola, motocykly, beznadějně vybookované chaty a chalupy)
- domácí zábava (stolní hry, knihy, Netflix…)
- dům a zahrada (produkty, ale i stavební nebo zahradnické práce)
- domácí mazlíčci
- investiční příležitosti (zlato, investiční kovy, akcie, kryptoměny…)
- alkohol, zábava 18+
Trendy v online prodeji a automatizaci
Objem online prodejů bude i v roce 2021 strmě růst. Maloobchod je totiž stále paralyzovaný státními restrikcemi a do online prostředí se přesouvají i obory, u kterých to bylo dříve nemyslitelné (např. ojeté automobily, nemovitosti aj.).
Strategie fungování velkých e‑shopů na principu tržiště (marketplace) bude rovněž posilovat a usnadňovat vstup nových e‑shopů na trh. V Česku je to dobře vidět u Alzy a Mall.cz, v zemích Západní Evropy pak zejména u Amazonu.
Z pohledu logistiky lze očekávat stále vyšší tlak na co nejrychlejší doručování zboží (same day delivery), boxy k vyzvedávání (např. Alza boxy) a bezkontaktní výdejní místa v režimu drive‑in.
Trendy v oblasti virtuálních technologií
Virtualizace společnosti bude i nadále pokračovat v množství času stráveného u sociálních médií. V oboru zábavy a cestování se můžeme těšit na rande online, virtuální závody, divadelní představení, muzejní prohlídky nebo virtuální návštěvy památek.
U e‑shopů tyto technologie přinesou přechod od digitálních asistentů a chatbotů k virtuálním ambasadorům a influencerům, kteří pobaví, vzdělají nebo pomohou s nákupem.
Trendy v logistice a doručování
Více než kdy dřív je důležitá rychlost doručení a schopnost e‑shopů posílat zásilky i do zahraničí. Vzhledem k těmto nárokům jsou požadavky na interní logistiku e‑shopů stále vyšší a mnoho e‑shopů se tak přiklání k využívání outsouringu logistiky – fulfillmentu.
Fulfillment centra fungují na velice jednoduchém principu – namísto vlastního skladu drží e‑shop zásoby svého zboží ve fulfillment centru. Fulfillment centrum podle míry využití skladové plochy účtuje e‑shopu poplatky za skladování a podle instrukcí e-shopu expeduje objednávky. Poplatek za vychystávání zásilek je obvykle účtován podle počtu kusů zboží, které je v zásilce obsaženo. Většina fulfillment center nabízí i možnost automatizovaného zpracování objednávek přes API napojení. Rychlost expedice použitím automatizace výrazně roste. Další výhodou fulfillment center jsou zpravidla lepší sazby poštovného, a to díky objemovým slevám, které mají fulfillment centra u přepravců vyjednány.
Doporučení pro e‑commerce marketing
Výše popsané trendy naznačují rychlý vývoj e‑commerce trhu i v roce 2021. E‑shopy by tomu měly vhodně přizpůsobit i svoje marketingové aktivity. Přečtěte si našich 5 doporučení pro e‑commerce marketing v roce 2021:
1. Pracujte s daty z trhu!
Můžete je čerpat třeba od Nielsen Admosphere, z portálu Heureka a řady dalších zdrojů. Sledujte konkurenci a porovnávejte svoje výkyvy s trhem a relevantní konkurencí. Současná krize má vliv na spousty firem – snažte se zjistit, jak intenzivně postihla právě vaši konkurenci. A přitom samozřejmě nezapomínejte sledovat, jaké další aktivity vaše konkurence podniká a jestli se na trhu náhodou neotvírá nějaká nová příležitost, třeba i v jiném oboru. Štěstí přeje připraveným.
2. Budujte svoji značku!
Ani v krizi nezapomínejte rozvíjet komunikaci a příběh vaší značky. Vyzdvihujte benefity a důvody zrovna pro vaše produkty. Komunikaci plánujte ve více variantách, vždy si stanovujte měřitelné cíle a nezapomínejte, že dlouhodobost zpravidla přináší vyšší přidanou hodnotu.
3. Využijte uvolněný mediální prostor!
Krize zvýrazňuje změny v nákupním chování a potřebách zákazníků. Více se do nich promítají stres, únava nebo frustrace. Zákazníci více vítají zábavu, která jim umožní zapomenout a odreagovat se. Část značek přestala úplně komunikovat a mediální prostor uvolnila. To samozřejmě vede k snižování cen a vytváření prostoru i pro menší zadavatele. Přitom publikum svůj čas strávený konzumací médií spíše zvyšuje (u online meziročně o více než 30 %).
4. Personalizujte!
Pokud ještě kontakty a zákaznická data nesbíráte, začněte. Umožní vám to lépe poznat svoje cílové skupiny, detailněji je segmentovat a přinášet zákazníkům lepší úroveň služeb a nabídky na míru. Pokud v tom budete úspěšní, podaří se vám zvyšovat míru věrnosti vašich zákazníků a realizovat vyšší míru up‑sellingu a nákupů na základě doporučení.
5. Multichannel rulez!
Zmapujte online a offline prodeje vašich produktů a detailně analyzujte silné a slabé stránky jednotlivých prodejních kanálů. Poctivě udělaná analýza vám umožní spojit výhody svých prodejních kanálů a maximalizovat jejich efektivitu.
Jak taková úspěšná reklama v době krize vypadá? Příkladů je na trhu víc než dostatek. Vzpomeňte například na prodejce kol Bikero.cz. Komunikace značky vykazuje tři velmi úspěšné strategické kroky:
- Skvělé využití mediálního prostoru, který se uvolnil po zastavení komunikace konkurenčních značek.
- Výborný odhad trendu vývoje.
- Dobře navržená a kladně přijatá služba zákazníkům „Bikero kurýr“.
A jak taková úspěšná strategie vypadá v řeči reálně dosažených prodejních čísel za rok 2020?