Expanze e‑shopu: kolik je potřeba připravit si peněz?
Kdo chce základnu zákazníků svého e‑shopu rozšiřovat, určitě zvažuje i expanzi do zahraničí, jako jednu z cest k novým zákazníkům. S ní jsou ale spojené různé výzvy, a to zejména po finanční stránce. Jaké investice vás neminou? To se dozvíte v článku, který jsme pro vás připravili s našim partnerem Lemonero, specializujícím se na chytré financování e‑shopů. Poskytnout vám může během pár kliknutí a 10 minut dostatečný kapitál pro financování expanze či čehokoliv dalšího.
1. Průzkum trhu
Než vstoupíte na dosud nezmapované území, měli byste dopředu vědět, na co se připravit – a právě k tomu slouží průzkum trhu. Ten totiž odhalí vaše potenciální zákazníky i konkurenty, poskytne vám potřebná vodítka k finančnímu plánování a pomůže vám najít na tamním trhu své místo.
Cenu průzkumu určuje především to, jak moc chcete být na expanzi připravení. Cena naprosto základní analýzy trhu začíná na 4 900 Kč. Pro naše klienty však běžně zpracováváme i detailní analýzy trhu a konkurence, za které můžete zaplatit až 40 000 Kč.
2. Překlad e‑shopu
První a největší položkou na seznamu jednorázových investic bude rozhodně překlad e-shopu, bez kterého se na zahraničním trhu neobejdete.
Nelze jednoznačně určit, kolik peněz si máte připravit – konkrétní cena se u každého e-shopu liší. Hraje zde roli celá řada faktorů, mezi které patří například:
- velikost e‑shopu
- technická složitost textů
- původní a cílový jazyk
- míra opakování textů na webu
- rychlost dodání překladu.
Na základě našich zkušeností vyjdou náklady na překlad e‑shopu zhruba o 5 000 produktech přibližně na 225 000 Kč – počítáme zde s cenou 90 Kč za překlad 1 normostrany s tím, že tato délka zahrnuje dva popisky produktů. Pokud však máte více či méně produktů a jejich popisky jsou delší nebo se často opakují, cena se může výrazně lišit.
Zásadním faktorem při naceňování překladu je také cílový jazyk. U některých si můžete vybírat z celé řady překladatelů, a tak i cenových sazeb. Naopak u jiných může být nabídka podstatně chudší, a tím pádem si překladatelé mohou cenu nastavit poměrně vysoko. Pokud je navíc web opravdu obsáhlý, rozdíl může dosáhnout i několika desítek tisíc.
Abychom našim klientům dokázali dát jasnou představu, kolik je celý překlad bude stát, vždy je žádáme o zaslání exportu všech textů k překladu. Díky tomu pro ně dokážeme vytvořit přesnou kalkulaci, na základě které pak mohou uzpůsobit další kroky expanze e‑shopu do zahraničí.
Na překladu e‑shopu se rozhodně nevyplácí šetřit. Překlepy, chyby a robotické vyjadřování plynoucí z levných překladů nepůsobí solidně a může vás připravit o zákazníky. Pokud potřebujete pomoci s financováním překladu či samotné expanze e‑shopu, můžete se obrátit na české Lemonero. E‑shopistům poskytuje chytré a bezpečné úvěry, které lze vyřídit na pár kliknutí a bez zbytečného papírování.
3. Analýza klíčových slov
Aby měla zahraniční mutace e‑shopu slušnou návštěvnost a příval objednávek, musí být vidět. A právě k tomuto účelu se využívají klíčová slova. Jejich správnou volbou a použitím je totiž možné e‑shop posunout na vyšší pozice ve vyhledávačích, a tak zajistit jeho snadnou dohledatelnost.
Analýza klíčových slov důležité fráze odhalí, a proto by se neměla zanedbávat. Její cena se opět odvíjí od velikosti e‑shopu a pak také od komplexnosti samotné analýzy. Menší obchody se obvykle vyjdou do rozmezí od 8 000 do 15 000 Kč, zatímco u těch velkých se cena pohybuje přibližně mezi 45 000 a 75 000 Kč.
4. Zákaznická podpora
Žádný úspěšný e‑shop se neobejde bez zákaznické podpory. Jak jinak byste chtěli podpořit spokojenost zákazníků, snížit jejich odliv a naopak zvýšit prodeje? Dobře řešenou podporou navíc můžete získat výhodu oproti konkurenci a výrazně posílit svou pozici na trhu.
Při expanzi e‑shopu s námi můžete zákaznickou podporu outsourcovat, a tak si ušetřit spoustu starostí se sestavováním vlastního týmu v cizí zemi. Cena se pak odvíjí od toho, jaký balíček služeb si vyberete. Zajišťujeme všechny podstatné formy komunikace se zákazníkem, tedy:
- e‑mailem
- telefonicky
- pomocí chatu
- na sociálních sítích
Konkrétní cena se pak odvíjí především od počtu komunikací, tedy odchozích e‑mailů, telefonátů nebo chatových vláken. Pokud si vystačíte se základním balíčkem o 50 komunikacích, vyjde vás měsíčně na 10 000 až 12 000 Kč.
Pakliže se e‑shopu daří a zpracovává více zákaznických dotazů nebo funguje ve více zemích, cena se zvyšuje. Vrchní hranice se pak z naší zkušenosti pohybuje v rozmezí od 50 000 až 60 000 Kč za měsíc. Outsourcing má obrovskou výhodu v tom, že platíte pouze za reálnou vytíženost zákaznické podpory vašeho e‑shopu.
5. Online marketing
Častým kamenem úrazu expanze e‑shopu do zahraničí je marketing. Mnoho podnikatelů totiž předpokládá, že taktiky, které jim fungovaly na tuzemském trhu, budou přinášet ovoce i v zahraničí – většinou se brzy přesvědčí o opaku.
Marketingové kampaně je třeba uzpůsobit cílovému kulturnímu prostředí a tamější cílové skupině zákazníků, která nemusí být úplně totožná s tou současnou.
Důležité jsou i grafické materiály, které by měly odrážet vizuální podobu vaší značky a její hodnoty.
V neposlední řadě PPC kampaně v cizím jazyce mohou přinášet naprosto odlišné výsledky, než na které jste zvyklí.
Správa takové marketingové kampaně vychází u menších e‑shopů přibližně na 10 000 Kč za měsíc, u velkých internetových obchodů pak může cena vyšplhat na 15 000 až 20 000 Kč měsíčně – k tomu se pak ještě připočítává rozpočet na samotné marketingové aktivity.
6. Právní a administrativní podpora
Při vstupu na nový trh se musíte připravit nejen na nové marketingové strategie, ale také právní podmínky a administrativu. Bude třeba založit bankovní účet a přizpůsobit obchodní podmínky i celkový provoz e‑shopu tomu, jak to v cílové zemi funguje. Cenu takových změn ovlivňuje především šíře činnosti vašeho e‑shopu a hodinová sazba specialistů v zemi, kam budete expandovat. Cena úpravy obchodních podmínek podle zahraniční legislativy zpravidla začíná na 12 000 až 15 000 Kč.
Konkrétní výše nákladů spojených s expanzí e‑shopu do zahraničí se odvíjí od velikosti, zaměření a cílové země daného projektu. Abychom vám mohli poskytnout přesnější čísla, budeme nejprve potřebovat vyhodnotit váš projekt. Pokud máte zájem o podrobnější informace o cenách, nahlédněte do našeho ceníku nebo nám rovnou napište na expanze@nk-expand.cz.