Jak dobře lokalizovat e‑shop pro expanzi do zahraničí
Při expanzi e-shopu do zahraničí je lokalizace webových stránek a e-shopu zpravidla prvním krokem. Lokalizační práce většinou začnou být aktuální hned poté, co se rozhodnete, do které země bude váš e‑shop expandovat. Analýza klíčových slov pro zahraniční trh, jejich citlivá implementace do překládaných textů, rodilí mluvčí a překlad metadat jsou základními předpoklady fungujícího e-shopu v zahraničí.
Bez rodilých mluvčí to nejde
Zapomeňte na automatické překladače nebo studenty se školní znalostí cizího jazyka. Tímto způsobem se ke kvalitně přeloženému textu opravdu nedostanete. Překlad je nezbytné svěřit do rukou profesionálních lingvistů a rodilých mluvčí. Ti disponují nejen odpovídající znalostí jazyka (je to koneckonců jejich rodný jazyk), ale také znalostmi místní kultury a zvyklostí. Zajistí tak přirozenou webovou prezentaci.
Text, který nezní jako překlad, ale jako autorský text vytvořený přímo v daném jazyce, budí totiž u návštěvníků stránek větší důvěru a výrazně účinněji je svým sdělením oslovuje. Roli nehraje jen styl překladu, ale i detaily jako správný formát čísel, data a času, formulářových položek a dalších prvků webu.
A pokud se při překladu pracuje i s analýzou klíčových slov a popisem vaší cílové skupiny, máte k dispozici web, který bude ve vyhledávačích vyskakovat na předních pozicích a skvěle vám při expanzi vašeho e-shopu do zahraničí poslouží.
Identifikace cílové skupiny zákazníků e‑shopu
Dokonalé poznání vaší cílové skupiny je nezbytné pro úspěch v podnikání v jakékoli zemi na světě. Pro většinu firem je neefektivní zaměřovat se na celý trh, protože potřeby zákazníků se velmi liší.
Měli byste si umět položit základní otázku – kdo je naším zákazníkem a jaké jsou jeho skutečné potřeby? Na tuto otázku byste si měli umět odpovědět co nejpřesněji. Že to není snadné? Souhlasíme. Lidé jsou totiž velmi rozmanití a liší se nejen svými potřebami, ale i způsobem rozhodování o koupi. Tato rozhodnutí navíc nemusí dělat jen samotní kupující. Do hry vstupují i iniciátoři koupě, ovlivňovatelé, rozhodovatelé, uživatelé a kontroloři nákupu.
Pokud se chcete naučit dobře segmentovat trh, na kterém budete prodávat, přečtěte si článek Segmentace trhu při expanzi e-shopu do zahraničí.
Lokalizace a optimalizace pro vyhledávače (SEO)
Součástí lokalizačního procesu je i důsledná práce s klíčovými slovy podle pravidel SEO (Search Engine Optimization, optimalizace pro vyhledávače). Web, který je SEO-friendly, má totiž daleko vyšší šance umisťovat se na předních místech internetových vyhledávačů.
Poctivá práce s klíčovými slovy
Pro přesnější zacílení přeloženého textu vůči cílové skupině doporučujeme provést důkladnou přípravu ještě před zahájením překladatelských prací. Jedná se zejména o analýzu a lokalizaci klíčových slov pro daný trh. Správný výběr klíčových slov ve zvolené jazykové mutaci e-shopu je základem jeho úspěchu v internetovém vyhledávání. Pouhý překlad klíčových slov však nestačí. Klíčová slova je třeba zvolit na základě jejich analýzy v dané jazykové mutaci, zohlednit klíčová slova konkurence a implementovat preferovaná klíčová slova podle vaší zvyklosti. Výsledkem dobře provedené lokalizace bude autenticky znějící a důvěryhodný web, který vám přivede nové návštěvníky a udělá z nich zákazníky.
Proces lokalizace e‑shopu
6 Pé NK Expand pro úspěšnou lokalizaci e‑shopu při expanzi do zahraničí
Pro snadnější zapamatování našich pravidel pro úspěšnou lokalizaci vašeho webu si stačí zapsat naše pravidlo šesti Pé:
- Překlad není dost, cestou je plnohodnotná lokalizace
- Propracovaný a vyzkoušený lokalizační proces
- Profesionální rodilí mluvčí
- Připravenost pro vyhledávače (SEO)
- Poctivá práce s klíčovými slovy
- Co Potom (lokalizací to totiž teprve začíná)
A co tedy Potom?
Správně jste zvolili zemi pro expanzi. Dobře jste e-shop lokalizovali pro tamní kulturní prostředí a identifikovanou cílovou skupinu. Spustili jste e-shop na dobře vybrané lokální doméně a jste teoreticky připraveni na první objednávku. Co by tedy mělo následovat?
Otevření bankovního účtu, registrace k DPH a založení firmy
Pro bezproblémový prodej v dané zemi je vhodné zvážit otevření bankovního účtu v místní bance. Zákazníkům budete moci nabídnout platbu převodem na lokální účet a vnitrostátní platby se vám zcela jistě budou hodit i při vratkách peněz zákazníkům, kteří se rozhodli odstoupit od smlouvy. Nebudete muset řešit přepočty měn, kurzové rozdíly, a navíc budete v očích zákazníků vypadat věrohodněji, protože budete působit jako lokální prodejce. Registrace k DPH vás čeká při překročení určitého obratu. Zpočátku může být výhodné aplikovat české DPH, protože bude nižší než zahraniční a vy tak získáte cenovou konkurenční výhodu. Věděli jste, že například v Maďarsku je DPH 27 %? Jedná se o jedno z nejvyšších daňových zatížení na světě. Po úspěšném rozjezdu v zahraničí může být aktuální i založení lokální firmy. V mnoha zemích vám to usnadní život při registracích ke službám, komunikaci s úřady atp.
Poskytnutí skvělé zákaznické podpory
Kvalitní a profesionální zákaznická podpora v jazyce země, ve které váš e-shop působí, je nutností. Zapomeňte na to, že s vámi budou Maďaři, Rumuni nebo snad Němci komunikovat v angličtině. Zbytečně byste naráželi na jazykovou bariéru (např. v Rumunsku jen asi 30 % obyvatel ovládá ještě jiný jazyk než rodnou maďarštinu). Není to ale jen o jazykové vybavenosti. Zákazníci jednoduše preferují rodný jazyk a často nechtějí komunikovat v angličtině, přestože ji ovládají. Čeští zákazníci by také nebyli spokojení se zákaznickou podporou v angličtině. Aby byl váš e-shop úspěšný, je tedy nezbytné nabídnout zákazníkům podporu v jejich rodném jazyce.
Stejně tak je nutné poskytovat zákaznickou linku na lokálním telefonním čísle. Ani bohatí Němci nebo Rakušané nebudou volat do zahraničí. Ne, že by si to nemohli dovolit. Ale prostě pro ně budete nedůvěryhodní a raději nákup uskuteční u německého nebo rakouského prodejce. Rakušané navíc uvítají, když je zákaznická podpora dostupná na bezplatné (tzv. toll-free) lince.
Kvalitní online marketing
Kvalitně lokalizovaný web vám přinese žádoucí vizibilitu ve vyhledávačích až po čase. Zpočátku bude vhodné byznys „nakopnout“ i dobře zvolenými a spravovanými PPC kampaněmi. Pro jejich efektivní nastavení je nutné využít zkušené PPC specialisty ve spolupráci s rodilými mluvčími daného jazyka. Při práci s PPC kampaněmi se vám bude skvěle hodit poctivě vyhotovená analýza klíčových slov (viz výše). Součástí kvalitního online marketingu je i propracovaná obsahová strategie. Její součástí může být obsahový plán příspěvků na sociálních sítích, newsletter, blog a řada dalších komunikačních kanálů. A zapomínat určitě nemůžeme ani na zbožové srovnávače, aukční portály a další specifické internetové nástroje, které se v dané zemi používají. Například v Polsku více než polovina e-shopů tyto portály využívá k inzerci s cílem zasáhnout co nejvíce potenciálních zákazníků. Nejoblíbenější je zde aukční portál Allegro.pl.
Sedmé Pé na závěr
Dočetli jste až sem? Máte pocit, že expanze e-shopu do zahraničí nebude tak snadná záležitost, jak jste si původně mysleli? Pamatujte, že „kdo se bojí, nesmí do lesa“! Při expanzi e-shopu to platí dvojnásob. Bez expanze do zahraničí vás čeká tvrdý boj v českém prostředí s více než 40 tisíci e-shopů. Nebylo by vhodnější zkusit raději expandovat na některý méně rozvinutý e-commerce trh, kde konkurence ještě není tak vysoká?
Takže jak zní to sedmé Pé na závěr? No přece: Proč to nezkusit s NK Expand? Českým e-shopům pomáháme expandovat už od roku 2014. Spolehněte se, že se dobře postaráme i o vás. Budeme se těšit!
Hodně štěstí ve vašem podnikání!