Jak na affiliate marketing s partnerem Affial
Ať už vlastníte e‑shop, nebo se jen chystáte ho založit, trend affiliate marketingu vám může být známý. Jak ale správně s affiliate marketingem pracovat a zúročit tak všechny jeho výhody? Představujeme partnera Affial, se kterým vám v rozhovoru affiliate marketing přiblížíme.
Affiliate marketing má světlou budoucnost. S novými technologiemi a platformami přicházejícími na trh je affiliate marketing stále vice populárnější. Proto jsme vám přinesli rozhovor s affiliate specialistou, Liborem Krejčím z partnerské firmy, Affial.
Dobrý den, Libore, děkujeme za možnost nahlédnutí do problematiky affiliate marketingu. Můžete nám služby Affialu přiblížit?
Zdravím vás, rádo se stalo. Pojďme se do toho pustit.
V Affialu se zaměřujeme na správu affiliate kampaní u e‑shopů, kterým díky tomu zvyšujeme objednávky, povědomí o značce a návštěvnost. A to ze zdrojů, ke kterým je nemožné, nebo velice náročné se dostat. Mimo e‑shopy, které prodávají fyzické produkty, máme zkušenosti také s digitálními produkty a službami (populární jsou například investiční platformy jako je Fumbi a Portu).
Poskytujeme profesionální technické řešení (měřící kódy, administrace se statistikami), tak i následnou správu. V tom se skrývá hledání a oslovení publisherů, zařizování produktů na recenzi, podpora publisherům a fakturace. Pro inzerenty je to tak pohodlné a nemusí vyčlenit dalšího člověka, který by to u nich ve firmě měl na starost.
Největší výhodu ale vidím v naší databázi publisherů (majitelé webů, influenceři), kterých je přes 3000 a číslo stále roste. To nám dělá radost a víme, že jdeme správným směrem.
Je affiliate marketing vhodný i pro menší a střední e‑shopy?
Každý si menší a střední e‑shop představí jinak. My to dělíme podle počtu objednávek, kdy malý e‑shop je do 300 objednávek za měsíc. A pokud má objednávek více, spadá už do kategorie středního e‑shopu. Kromě počtu objednávek ale záleží i na ceně samotných produktů nebo službě.
Pro střední e‑shop je affiliate marketing vhodný, u menšího je to individuální. Určitě tam může affiliate kampaň fungovat, jen bude nutné se zaměřit na aktivní komunikaci s publishery, co nejvíce poskytovat produkty k recenzím a počítat s dlouhým rozběhem.
Kdy se e‑shopu affiliate marketing vyplatí? Kdy by do něj měl začít investovat?
V síti říkáme, že by e‑shop měl spustit affiliate kampaň, až bude mít vyřešené všechny procesy a bude tomu odpovídat kvalita e‑shopu.
To znamená například: rychlý a responzivní web, vyřešené sklady, dopravu, důležité informace, který musí mít každý e‑shop na webu (GDPR, Obchodní podmínky, kontakt a další), zkušenosti s jinými marketingovými kanály a měsíční počet objednávek nad 300.
Je nutné myslet na to, že publisheři propagují e‑shopy, které jsou alespoň trochu známé, mají hodnocení na srovnávačích typu Heureka.cz a Zbozi.cz a jsou aktivní na sociálních sítích. Do propagace menších e‑shopů nebo služeb se jim nechce, protože to není profitabilní a může dojít k tomu, že jim příprava výstupů nepokryje náklady.
Pro jaký sortiment zboží je affiliate marketing jasná volba v rámci propagace? Kde zase funguje hůře?
Dlouhodobě mezi nejlepší segmenty patří zdraví, krása, bydlení, finance a móda. Přibývají ale i další, trendem začíná být oblast dětí, domácích mazlíčků a alkoholu.
Obecně ale není špatný jakýkoliv segment, protože se prodej z offline prostředí přesouvá na internet. A je nutné mít na paměti, že čím “lepší” segment, tím se budete potýkat i s větší konkurencí.
Kdybych ale i přesto měl vybrat jeden obor, bude to stavebnictví.
Jak vybíráte influencery/publishery pro jednotlivé kampaně?
Pro každou kampaň využíváme již naše zaregistrované publishery, které informujeme o spuštění kampaně. Využíváme k tomu naši Facebook skupinu, newsletter, novinky v adminu a třeba také placenou reklamu. Úspěšnost máme i s oslovením konkrétních partnerů personifikovaným emailem.
Následuje druhé kolo, kde hledáme publishery pro každou kampaň individuálně. Zapojit se může každý, kdo splňuje podmínky, které s inzerentem stanovíme.
Jaká je obvyklá návratnost investice do affiliate marketingu pro e‑shopy?
U nás je to poměrně rychlé, protože inzerent platí měsíční poplatek zhruba 3x menší, než je to u vlastního softwarového řešení. A poté pouze předem stanovené % z dokončených prodejů. Pokud se objednávka z nějakého důvodu nedokončí (zákazník nepřevzal zboží, nezaplatil, objednávku vrátil v 14 denní lhůtě), nic e‑shop neplatí.
Inzerent hradí fakturu až v době, kdy už má dávno peníze z objednávek na svém účtu.
Kde jste s affiliate marketingem schopni e‑shopům pomáhat růst?
Rádi si vezmeme pod křídla každý e‑shop, který pokořil hranici 300 objednávek za měsíc, je ochotný na kampani pracovat a využívá i jiné marketingové kanály.
Řada českých e‑shopů využívá affiliate sítí v Česku. Jak je to ale s affiliate marketingem v zahraničí? Jak se affiliate v zahraničí liší?
Affiliate u nás a v zahraničí se nejvíce liší v tom, kolik e‑shopů ho využívá. V zahraničí je to až 83% e‑shopů, v České republice je to násobně méně. To je pro nás signál, že je na trhu stále mnoho příležitostí.
Na straně publisherů je to pak jejich velikost. V zahraničí je běžné, že affiliate projekt zaměstnává desítky až stovky lidí a funguje jako samostatná firma. U nás je takových případů málo a stále se jedná spíše o byznys, který funguje jako one man show. Můžeme ale říct, že se to zlepšuje :)
Můžete se s námi podělit o vaši zatím největší “affiliate success story”?
Nejlepší výsledky jsme měli asi u kampaně Blendea, kdy se nám podařilo zvýšit počet objednávek o 31%. Intenzivně jsme zde pracovali na obsahových výstupech (recenze produktů) a dostali se na taková čísla.
Každému e‑shopu doporučujeme produkty poslat každému, kdo má zájem. Získá za to nejen další objednávky, ale i zpětné odkazy, originální fotky a zvyšuje tím povědomí o samotném e‑shopu.
Jaké budou podle vás trendy v affiliate marketingu v roce 2023?
Potenciál vidím v tvorbě obsahu (text, audio a vizuál) pomocí AI technologie, o které se teď dost mluví. OpenAI a jejich ChatGPT až zahltil mediální prostor. Osobně jsem to vyzkoušel a je až neuvěřitelné, jak kvalitní výstup to na některé příkazy dokáže vytvořit.
Bude pokračovat růst a využívání aplikací s krátkým video obsahem, jako je TikTok, YouTube Short nebo Reels od Instagramu. Sami máme v síti pár influencerů z TikToku a mají velice hezká čísla :)