Jak posílit prodeje v zahraničí díky affiliate marketingu
Akvizice e‑shopu na nový trh vždy skrývá řadu překážek. S postupem a návodem na expanzi jsme vás už v minulosti obeznámily. Co ale dělat, pokud už máte vše spuštěné, perfektně nastavené a prodeje nikde? Cest, jak toho docílit je mnoho. Jednou z nich je i affiliate marketing, který je pro e‑shopy efektivní a nejméně rizikový.
Affiliate marketing v kostce
Princip affiliate marketingu je jednoduchý. E‑shop umožní propagaci svých produktů za předem stanovenou provizi (procentuálně z hodnoty objednávky nebo fixní). Nejčastější odměnou je právě procentuální odměna z celého nákupu.
Hlavním přínosem je zvýšení objednávek, ale důležitým faktem je to, jak se toho docílí. Affiliate publisheři nejčastěji vlastní navštěvované magazíny, blogy, katalogy, cashbacky, srovnávací a recenzní weby. To vše pomáhá budovat značku a zvyšovat viditelnost e‑shopu. Proto je to vhodný marketingový kanál, který zvážit při vstupu na jiný trh.
Místní rozumí trhu nejlépe
Můžete mít nejlepší markeťáky z České republiky, ale jejich výkonnost, například v Maďarsku, nemusí být vůbec tak vysoká. Je to dáno jinými nákupními zvyky a způsobem komunikace. Lokální publisheři vědí přesně, jak napsat článek nebo recenzi pro jejich čtenáře.
Správa affiliate kampaně Ketomix
Pro ukázku tu máme e‑shop s proteinovou dietou Ketomix.cz, který patří mezi nejznámější prodejce keto diety v České republice a na Slovensku. Zákazník si může objednat dietní potraviny nebo rovnou kompletní hubnoucí balíčky.
Ketomix je dlouholetým klientem našeho partnera Affial.com, kdy společně spustili kampaň v roce 2017, pro Česko a Slovensko. V červnu roku 2020 ale přišla nový výzva. Protlačit značku KetoMix i na specifickém maďarském trhu.
Doporučujeme rozhovor s Davidem Heroldem o úspěchu affiliate kampaně.
Kromě klasických kanálů, jako je PPC, emailing a obsah (SEO), chtěli zařadit i affiliate marketing.
Jak tedy postupovali specialisté z Affialu?
- Rozšířili stránku kampaně o maďarský trh.
- Navrhli vyšší motivační provizí ‑ díky vysoké marži mohli publisherům nabídnout 25 % ze zprostředkovaného prodeje.
- Oslovili stávající publishery s maďarskými weby, aby začali kampaň Ketomix propagovat i tam.
- Zařídili produkty k recenzím, které inzerent rád poskytl.
- Oslovili místní affiliate publishery.
- Spustili reklamu na FB cílenou na maďarské markeťáky.
Výsledky kampaně
20.06.2020 - 28.03.2023
Než Affial domluvil publishery k recenzím, e‑shop zpracoval výstupy, které se uchytili ve vyhledávačích a začali zprostředkovávat prodeje, chvíli to trvalo. Zhruba 3 měsíce.
Od té doby ale kampaň funguje jako sněhová koule. Výstupy přibývají, lépe se umisťují ve vyhledávačích a s tím rostou i prodeje.
Výsledkem je zprostředkovaný obrat ve výši 38 010,45 €.
„Naše zastoupení na maďarském trhu činí necelá 2% a proto to považujeme za kvalitní výsledky. Lepších čísel ale dosahujeme na našich primárních trzích: CZ a SK,“ uvádí Libor Krejčí, specialista z Affialu.
Jak postupovat při zájmu o affiliate kampaň
Jsou 2 způsoby, které můžete zvolit:
- samospráva (vlastní vývoj trackovacího softwaru, pronájem krabicového řešení)
- využití affiliate sítě
1. Samospráva
Vývoj vlastního řešení je náročné a vyplatí se pouze velkým inzerentům, jako je Amazon nebo česká Alza. Vhodné je tak zvážit pronájem krabicového řešení, které se pohybuje od 24000 Kč s DPH.
Dále je nutné platit také affiliate manažera, který se o program bude starat nebo to přidělit někomu z vašeho e‑shopu. Vyhledávání publisherů, příprava materiálů, podpora pro nové publishery, domlouvání produktů k recenzím a fakturace.
2. Affiliate síť
Pokud ve vlastní správě nevidíte budoucnost, může být pro vás vhodnou alternativou vstup do affiliate sítě. V rámci spolupráce obdržíte:
- trackovací systém
- přístup do administrace, kde máte všechny statistiky
- přístup k databázi affiliate publisherů
- práci affiliate manažera
Affiliate síť tak šetří práci e‑shopům, kteří mohou svou snahu a čas uplatnit jinde.
Affiliate je běh na dlouhou trať
V porovnání s jinými marketingový kanály je affiliate dlouhodobější aktivita, u které lepších výsledků dosáhnete časem. První vyhodnocení by se mělo provádět až zhruba po 6 měsících od spuštění.
Čím více času kampani dáte, tím získáte více recenzí a zapojených publisherů, kteří vás budou propagovat. U nábytkových kampaní to mohou být katalogy, u výživových doplňků například zmíněné recenze nebo srovnání s konkurenčními produkty.
Affiliate je skvělým doplňkem k jiným kanálům a je vhodné zvážit jeho zařazení do komplexního marketingového mixu. Právě náš partner Affial.com je tím pravým místem na to, jak s affiliate marketingem začít a zužitkovat ho pro váš e‑shop.