Nákupní chování zákazníků v jednotlivých evropských zemích

Přemýšlíte, která země je pro vaši expanzi eshopu z hlediska chování zákazníků nejvhodnější? Ve které zemi se vyskytuje váš ideální ecommerce zákazník?


Přinášíme vám základní přehled zvyklostí a nákupního chování zákazníků ve vybraných státech EU.

Jiný kraj, jiný mrav

Průzkum zahraničního trhu je základním krokem, který byste měli zahrnout do detailní přípravy expanze e‑shopu do zahraničí. Znalost místního prostředí a důkladná příprava je základním stavebním kamenem pro tvorbu dokonalé strategie. Neznalost prostředí a nákupních zvyklostí obyvatel vás může připravit o nemalý zisk.

Expanze eshopu do Polska

Základním kritériem nákupu je pro polského zákazníka jednoznačně pořizovací cena. Pokud k produktovým popiskům umístíte symbol slevy, akce nebo vytvoříte věrnostní program, zaručeně zvýšíte konverzi eshopu.

Záměrně zmiňujeme pořizovací cenu, nejen cenu produktu. Do pořizovací ceny se totiž počítají i náklady na dopravu. Polský zákazník si na doručení zboží počká i delší dobu, pokud mu nabídnete dopravu zdarma.

Polsko patří v současnosti k nejrychleji se rozvíjejícímu trhu elektronického obchodu v Evropě. Pokud přemýšlíte o expanzi eshopu do Polska, je vhodný čas.

Expanze eshopu do Rumunska

Obyvatelé Rumunska jsou zvyklí využívat služeb ecommerce a nakupovat online. Nejčastěji přitom kupují počítače, mobilní telefony a další elektroniku. Rumunský zákazník projevuje podobné rysy nákupního chování jako polský zákazník. I pro Rumuna je zásadním kritériem cena. Konverzi vám zvýší, pokud mu nabídnete slevu nebo akci.

Hned po ceně je rozhodujícím kritériem zákaznický servis, který je nutné provozovat na rumunském telefonním čísle a na dotazy nakupujících musí odpovídat rodilý mluvčí rumunštiny. Lokalizace e‑shopu do rumunštiny a kvalita zákaznické podpory v rumunštině významně zvyšuje důvěryhodnost a konverzní poměry eshopu.

Při expanzi eshopu do Rumunska berte v potaz i fakt, že v Rumunsku je legislativně ukotvená povinnost kupujícího hradit náklady na dopravu při vrácení nebo výměně zakoupeného zboží. V obchodních podmínkách tuto povinnost samozřejmě na sebe může převzít prodávající a vytvořit si tak zákaznickou výhodu oproti konkurenci.

Expanze eshopu na Slovensko

Trend nákupního chování slovenských online zákazníků se změnil. Dříve Slováci upřednostňovali cenu před kvalitou, nyní už je zásadním kritériem nákupu kvalita. Nejčastěji přitom nakupují módu, poté hobby produkty a elektroniku.

Dalším důležitým kritériem při nákupech ve slovenských eshopech jsou recenze. Až 83 % ecommerce zákazníků realizuje nákup v eshopu, který má kladné zákaznické recenze. Pouze 10 % online nakupujících využívá věrnostních programů.

Slováci preferují dopravu zdarma s rychlým termínem doručení, který je významným faktorem provedení nákupu. Až 65 % online zákazníků upřednostňuje platbu na dobírku.

Pokud se svým eshopem hodláte expandovat na Slovensko, pamatujte na optimalizaci e‑shopu pro mobilní telefony. Většina slovenských online zákazníků nakupuje přes mobilní zařízení.

Expanze eshopu do Maďarska

Maďarský ecommerce zákazník je konzervativní a spíše nedůvěřivý. Nejprve uvítá možnost poznat značku prostřednictvím kamenné prodejny. Pokud eshop nemá kamenné výdejní místo nebo prodejnu, působí na něj nedůvěřivě. Částečně lze tuto situaci řešit dostatečným množstvím kladných zákaznických referencí, které zvýší důvěryhodnost vašeho maďarského eshopu.

Napadá vás otázka, jak zajistit dostatečný počet recenzí? Motivujte zákazníky emailingovou kampaní – výměnou za recenzi jim nabídněte dárek k nákupu zdarma nebo slevu na další nákup.

Více než 70 % maďarských zákazníků platí na dobírku. Pokud mu tuto možnost nenabídnete, nákup na eshopu pravděpodobně nezrealizuje. Současně myslete na to, že pro maďarského online zákazníka není důležitá rychlost doručení zboží z eshopu, ale dodržení termínu dodání.

Při expanzi eshopu do Maďarska myslete na správný překlad a lokalizaci e‑shopu do maďarštiny. Dejte si přitom pozor na maďarské překlady vyhotovené Slováky. Rodilý Maďar rozdíl pozná a slovenská maďarština na něj nebude působit důvěryhodně.

To samé platí u zákaznické podpory – měla by být dostupná na lokálním maďarském telefonním čísle a na dotazy zákazníků by měl odpovídat rodilý Maďar. Anglický jazyk ovládá pouze 34 % obyvatel Maďarska.

Expanze eshopu do Německa

Německý ecommerce zákazník je známý pro své vysoké nároky. Rozhodujícím kritériem není cena, ale vysoká kvalita. Za úhradu vyšší ceny, kterou většinou hradí online, očekává kompenzaci v podobě doručení zdarma. Na zboží z eshopu je ochotný čekat maximálně několik dní. Rychlé doručení je znakem důvěryhodnosti eshopu.

Němci tvoří velké objednávky a ve velkém je také vracejí, přičemž požadují bezplatné vrácení zboží. Tato skutečnost je v Německu i legislativně zakotvena. Pro provozovatele německého eshopu tak může znamenat zvýšenou finanční zátěž na logistiku a administrativu.

Pokud se svým eshopem plánujete expandovat do Německa, počítejte s vysokými náklady na budování značky. Alternativou je prodej přes marketplace Amazon, který je u Němců velmi oblíbený. Zde však prodáváte anonymně a konkurujete pouze cenou. Otázkou je, zda je pro vás a vaše produkty tato cesta správná a dlouhodobě udržitelná.

Expanze eshopu do Rakouska

Rakouský zákazník je velmi podobný tomu německému. Pro expanzi do Rakouska počítejte s dostatečně velkým rozpočtem na budování značky vašeho e‑shopu.

Rakouský zákazník je velký patriot, proto věnujte maximální pozornost překladu a lokalizaci e‑shopu do němčiny. Správně lokalizovaný eshop působí v očích rakouského zákazníka důvěryhodně.

Myslete i na zákaznickou podporu dostupnou na rakouském telefonním čísle a poskytovaná rodilým mluvčím němčiny. Rakušané, stejně jako Němci, jsou na slovanský přízvuk zákaznické podpory citliví.

Rakušané využívají pro platbu nejčastěji možnost bankovnímu převodu (65 %), následně pak platbu kartou (27 %). V e-shopech nejčastěji kupují módu a elektroniku.

Přehledná sumarizace na závěr

Nejdůležitější zvyklosti nákupního chování online zákazníků v jednotlivých zemích jsme pro přehlednost shrnuli do následující tabulky:

Země EU Zásadní kritérium
nákupu

Preferovaná platba

Rychlost
doručení
Nejčastěji
nakupované zboží
Polsko  1. Cena Online platba Nerozhodující,
doprava zdarma
Móda
Rumunsko 1. Cena
2. Lokalizace
3. Zákaznický servis
Platba na dobírku

Rychlé doručení,
doprava zdarma

Elektronika
Slovensko 1. Kvalita
2. Recenze
Platba na dobírku Rychlé doručení,
​doprava zdarma
Móda, hobby,
elektronika
Maďarsko 1. Kamenná výdejna  
2. Recenze
3. Lokalizace
Platba na dobírku Nerozhodující, dodržení termínu Móda, elektronika
Německo 1. Kvalita
2. Brand
Online platba Rychlé doručení,
​doprava zdarma
Móda, elektronika
Rakousko 1. Kvalita
2. Lokalizace
3. Brand
Online platba Rychlé doručení,
​doprava zdarma
Móda, elektronika

Chcete se dozvědět o nákupním chování e‑commerce zákazníků v jednotlivých evropských zemích více detailů? Potřebujete informace o nákupním chování zákazníků v jiných zemích? Přemýšlíte, která země je při expanzi e‑shopu pro vaši cílovou skupinu nejvhodnější?

Kontaktujte nás a využijte službu Průzkum zahraničního trhu. V NK Expand vám vypracujeme komplexní analýzu tržního prostředí i analýzu konkurence ve všech evropských zemích, do kterých české e‑shopy nejčastěji expandují.

Případové studie

NK Expand | Pomáháme expandovat do zahraničí

Zavolejte nám

NK Expand | Pomáháme expandovat do zahraničí

Napište nám e‑mail

NK Expand | Pomáháme expandovat do zahraničí