Nástroje a služby, které potřebujete pro úspěšnou expanzi vašeho e‑shopu do zahraničí
Uvažujete o expanzi vašeho e‑shopu do zahraničí? Pak si jistě lámete hlavu s tím, do které země zamířit, co vše bude nutné zařídit a jak uspět proti tamní konkurenci.
Poradíme vám, jaké nástroje a služby se vám při vaší cestě na nové trhy v zahraničí mohou hodit.
9 Must‑Have služeb pro e‑shopy expandující do zahraničí
Důkladná příprava je základem kvalitního výběru
Český e‑commerce trh je extrémně konkurenční. Okolní země na tom jsou o něco lépe. Jak se ale v těchto zahraničních příležitostech vyznat? Přece nebudete investovat do expanze, když nemáte jasno o kupní síle obyvatel, tržním potenciálu uvažovaných zemí nebo lokální konkurenci. Podrobná analýza trhu vám na tyto otázky odpoví. Je například dobré vědět, že v Rumunsku se až 80 % uživatelů připojuje k internetu přes mobilní zařízení, ale k online nákupům používají většinou desktopové počítače.
Bez analýzy klíčových slov ani ránu
Správný výběr klíčových slov je základem úspěchu v internetovém vyhledávání. Pouhý překlad klíčových slov však nestačí. Je třeba provést jejich analýzu ve zvoleném jazyce, ověřit hledanost, doplnit synonyma, zohlednit klíčová slova konkurence a odstranit slova s negativními konotacemi. Jen tak bude možné do překladu vložit klíčová slova, která mají patřičnou hledanost a získají vám návštěvníky. Například český výraz „difuzér“ má správný německý překlad „Diffusor“. Němci však častěji hledají anglický výraz „Diffuser“, který má v Německu třikrát vyšší hledanost. Který výraz pak v SEO textech a PPC kampaních použít je pak jasné.
Překlad je jen základ. Teprve lokalizace přizpůsobí váš e‑shop cílovému kulturnímu prostředí.
Kvalitní SEO překlad vč. jazykové korektury rodilým mluvčím a jeho lokalizace vůči cílovému kulturnímu prostředí pomůže vašemu e‑shopu získat nové zákazníky. Při překladu je důležité myslet nejen na jazykovou čistotu, ale i citlivé zapracování klíčových slov zlepšující výsledky e‑shopu v organickém vyhledávání. Při překladu doporučujeme použít tzv. CAT nástroje, které dokážou zohlednit opakování. Jednotková cena překladu jednoho e‑shopu do němčiny se tak snížila z 360 Kč na 98 Kč. Neplaťte za překlady zbytečně víc, než musíte.
Otevřít nebo neotevřít bankovní účet v zahraničí? To je oč tu taky běží.
Tuto otázku si klade většina provozovatelů expandujících e‑shopů. Často na ni navazuje rozhodnutí o registraci k DPH nebo způsobu vytvoření obchodních podmínek, aby byly v souladu s lokálním právem. Řešení nebývají jednoznačná, dost záleží na podmínkách dané země.
Třeba u registrace k DPH v Maďarsku, kde je sazba o 6 % vyšší než v ČR, se může jednat o součást vaší cenové strategie. Doporučujeme poradit se s profesionály, ať při expanzi neuděláte botu, které pak budete litovat.
Vsaďte na důvěryhodnou platební bránu
Důvěryhodnost je u platby přes internet na prvním místě. Nabídněte proto zákazníkům v zahraničí spolehlivý způsob placení, díky kterému vám můžou věřit. Vyplatí se vsadit na platební systém, který znají zákazníci na celém světě.
Tím nejznámějším je Paypal, který podporuje více než 130 místních měn. Platební brána provozovaná společností Paypal vám zajistí přijímání plateb v jakémkoli jazyce a v kterékoli zemi na světě. Mezi další časté platební metody patří Google Pay nebo Apple Pay. Společně s PayPal všechny tyto platební metody dokáže zastřešit platební brána Braintree.
Nabídněte zákazníkům několik způsobů platby, a dejte jim o důvod víc, proč u vás nakoupit.
Bez kvalitní zákaznické podpory to většinou nejde
Pro úspěch v zahraničí je kvalitní zákaznická podpora provozovaná v lokálním jazyce a na lokálním telefonním čísle nutností. Rapidně totiž zvyšuje důvěryhodnost e‑shopu v očích tamních zákazníků a zlepšuje konverzní poměry e‑shopu. Profesionální řešení zahraniční zákaznické podpory zahrnuje telefonickou i písemnou komunikaci vč. sociálních sítí a pokrývá všechny běžné evropské jazyky. Stačí se rozhodnout, jak rychle má podpora reagovat a kdy ji chcete spustit.
V každé zemi jsou požadavky na zákaznickou podporu jiné. Například lidé v Rumunsku nebo Maďarsku rádi volají, Němci nebo Rakušané zase preferují písemný kontakt e‑mailem.
Doprava, na kterou je spolehnutí
Žádný zákazník nechce čekat dlouhé týdny na dodání zásilky. Při expanzi do zahraničí proto myslete na to, abyste měli zajištěnou spolehlivou dopravu. Nemusíte hned navazovat spolupráci s místními dopravci v cílové zemi. Stačí využít rozšíření e‑shopu, které vás napojí na dopravní služby UPS nebo FedEx. Tyto společnosti doručí vaši zásilku do více než 220 zemí či oblastí světa. Můžete tak snadno a rychle odstartovat cestu vašeho e‑shopu za hranice.
Kvalitní cizojazyčný online marketing přinese potřebnou návštěvnost
Hlavně v začátcích expanze spoléhá většina provozovatelů e‑shopů na cizojazyčné PPC kampaně, zbožové srovnávače a sociální sítě. Texty pro online marketing však musí znít atraktivně, originálně a přirozeně. Jen tak si získají pozornost tamního publika. Každý kanál navíc potřebuje trochu jiný přístup a tím spíš, pokud jde o nový trh v zahraničí. Proto vám rádi poradíme, jak pracovat s cenovými srovnávači a dalšími nástroji pro úspěšnou výkonnostní reklamu.
SEO rulez! Nezapomínejte ani na průběžnou tvorbu zajímavého obsahu
Cizojazyčný obsahový marketing vám pomůže získávat návštěvnost i bez placených PPC a facebookových kampaní. Rodilí mluvčí cizích jazyků a copywriteři vytvoří kvalitní obsah s ohledem na místní kulturní prostředí a cílovou skupinu a promění nové návštěvníky v zákazníky. Ať už se bude jednat o blogové články, newsletter, příspěvky na sociální sítě nebo texty pro linkbuilding.
Ukázkovým příkladem je třeba brněnský provozovatel německého e‑shopu aromapunkt.de. Firma svoje zákazníky pravidelně zásobuje množstvím atraktivních novinek a komunikuje na sociálních sítích.
Expanze na zahraniční trhy nemusí být žádná věda, jen je potřeba promyslet si všechny základní aspekty podnikání pro každý trh zvlášť. Ale zvlášť v této době se na expanzi můžete dívat jako na skvělou příležitost, jak si z e‑commerce světa ukousnout zase o něco větší část.