Nejvhodnější chvíle pro expanzi e‑shopu do zahraničí. Ale kam expandovat?

Máte úspěšný eshop a přemýšlíte, jak vaše podnikatelské aktivity rozvíjet i v zahraničí? Zajímá vás, do jakých zemí české eshopy nejčastěji expandují? Jaký zahraniční trh zvolit a na co si dát v dané zemi pozor? Přečtěte si náš článek.

Za poslední roky se rapidně zvýšil počet spotřebitelů nakupujících prostřednictvím internetu. Prostředí české ecommerce se rozrostlo o tisíce nových eshopů a český trh je tak už značně přesycený. Z důvodu vysoké míry konkurence a vyšších nákladů na marketing hledají majitelé českých eshopů nové cesty, jak na trhu uspět. Jedním z možných řešení může být expanze e‑shopu do zahraničí.

Co získáte expanzí eshopu na zahraniční trh?

Jestliže se nenecháte odradit vyšší počáteční investicí a zapracujete na kvalitní růstové strategii obsahující mimo jiné i detailní průzkum trhu, získáte ucelený přehled o tom, který zahraniční trh je pro vaše podnikání nejvhodnější. Expanzí na vhodný zahraniční trh získáte nové zákazníky a s nárůstem objednávek budete mít příležitost dostat nižší nákupní cenylepší smluvní podmínky u dopravců. Vaše marže bude růst, eshop se stane více konkurenceschopným a vaše investice do zahraniční expanze se vám brzy vrátí.

Do které země s eshopem expandovat?

Při volbě zahraničního trhu se zaměřte na vámi nabízený sortiment a vašeho cílového zákazníka. Prodáváte oblečení? Pak nebude vhodné vstupovat na trh, který je v tomto sortimentu přesycen nebo pro něj není v dané zemi dostatečná kupní síla. Prodáváte cenově dražší, ale zato velmi kvalitní výrobky? Pak zvažte expanzi do Německa, Rakouska nebo jiné země západní Evropy. Zamyslete se také nad tím, zda v zemi není vysoce konkurenční eshop (např. Amazon), který uspokojuje největší počet spotřebitelů.

„Uvažujte nad zahraničním trhem, jehož podmínky a nákupní chování zákazníků odpovídají charakteru vašeho podnikání!“

České eshopy nejčastěji expandují do sousedních států – na Slovensko, do Polska, Německa, ale i do vzdálenějšího Maďarska, Rumunska, Chorvatska nebo do Velké Británie. Výjimkou nejsou ani české eshopy, které úspěšně expandovaly do USA.

Na co se před expanzí zaměřit?

Důsledná lokalizace a znalost trhu Komplexně se seznamte s místním prostředím. Základem úspěchu je znalost místní kultury, myšlení tamních obyvatel a nákupního chování. Při tvorbě prostředí eshopu dbejte na správný a přirozený SEO překlad a na kvalitní zákaznickou podporu, která bude dostupná na lokálním telefonním čísle a bude komunikovat v místním jazyce. Nastudujte si, jaký typ platby i dopravy zákazníci upřednostňují. A v neposlední řadě se zaměřte také na analýzu konkurence.

V souvislosti s průzkumem trhu, lokalizací a SEO překladem e-shopu, cizojazyčným online marketingem a dalšími odbornými službami se můžete obrátit na specializované firmy, které se expanzí eshopů zabývají komplexně.

Legislativa

Kromě detailního průzkumu trhu se seznamte i s legislativou dané země. Jaké jsou v jednotlivých zemích podmínky pro odvody DPH, poplatky za vedení bankovního účtu, co vše musí obsahovat obchodní podmínky, jakým způsobem budete aplikovat GDPR nařízení o ochraně osobních údajů, jaké jsou ze zákona povinnosti ohledně vrácení zakoupeného zboží – tohle vše byste měli vědět ještě předtím, než se rozhodnete na daný trh proniknout.

I přes mnoho jednotných podmínek společného evropského trhu existuje v různých státech řada rozdílných specifik. Každý stát má například stanovenou odlišnou hranici rozhodnou pro povinnost odvodu DPH. Pro posouzení plátcovství DPH je rozhodující limit obratu dosažený v kalendářním roce v zemi doručení.

„Pokud se svým eshopem expandujete do země, ve které je sazba DPH vyšší než v ČR (např. Maďarsko), je finančně výhodnější registrovat se k platbě DPH až v případě zákonné povinnosti. Dokud budete prodávat s českou sazbou DPH, získáte konkurenční výhodu vůči lokálním maďarským eshopům, které mají povinnost prodávat s maďarskou sazbou DPH.“

Země, do kterých české eshopy nejčastěji expandují

Expanze na Slovensko

Slovensko má přibližně 5,5 milionu obyvatel. Celkem v zemi působí asi 13 000 e‑shopů a jejich počet stále roste. Zásadní význam má pro spotřebitele cena a kvalita prodávaného zboží. Slováci při online nákupech upřednostňují dopravu zdarma, platbu na dobírku a pečlivě studují recenze.

Při expanzi na Slovensko můžete ušetřit nějaké finance za lokalizaci a SEO překlad e‑shopu. Přesto však dbejte na to, abyste při poskytování zákaznického servisu ve slovenštině byli dostupní na slovenském telefonním čísle a eshop provozovali na slovenské doméně. Ceny uvádějte v eurech. Slovenský ecommerce trh je přesycený mnohem méně než v Česku – pokud se vám daří v ČR, pravděpodobně budete úspěšní i na Slovensku.

Sazba DPH: 20 %
Limit pro registraci k platbě DPH: 35 000 EUR
Počet obyvatel na jeden eshop: cca 430

Expanze do Německa a Rakouska

Pro německého i rakouského spotřebitele je zásadním kritériem kvalita, za kterou je ochotný zaplatit i mírně vyšší cenu. Zákazníci mají poměrně vysoké nároky – nejsou například ochotní čekat, vyžadují rychlé doručení, preferují dopravu zdarma a upřednostňují bezhotovostní platby kartou.

Při expanzi do Německa nebo Rakouska počítejte s vyššími náklady na marketing a na kvalitní SEO překlad a lokalizaci e-shopu do němčiny. Němci a Rakušané sice patří k zákazníkům s nejvyšším počtem objednávek na osobu v Evropě, ale neradi riskují, a proto dávají přednost známým a lokálním e‑shopům. Nicméně pokud nebudete na expanzi šetřit a dokážete se svým eshopem působit lokálním a důvěryhodným dojmem, získáte přístup k obrovskému množství zákazníků s nejvyšší kupní silou v Evropě. Vaše marže a zisk porostou, hodnota PNO bude v placených PPC kampaních naopak postupně klesat.

Německo:
Sazba DPH: 19 %
Limit pro registraci k platbě DPH: 100 000 EUR
Počet obyvatel na jeden eshop: cca 440

Rakousko:
Sazba DPH: 20 %
Limit pro registraci k platbě DPH: 35 000 EUR
Počet obyvatel na jeden eshop: cca 500

Expanze do Polska

Nákupní rozhodování polských spotřebitelů ovlivňují především pořizovací cena, slevy a věrnostní programy. Polského zákazníka pravděpodobně nezískáte prostřednictvím placené reklamy, ale spíše kladnými recenzemi a doporučeními. Eshop provozujte na polské doméně, neboť spotřebitelé jsou vůči zahraničním eshopům spíše ostražití. Z tohoto důvodu dbejte i na kvalitní lokalizaci e-shopu do polštiny a přizpůsobte jeho prostředí co nejvíce místním podmínkám.

Sazba DPH: 23 %
Limit pro registraci k platbě DPH: 160 000 PLN
Počet obyvatel na jeden e-shop: cca 815

Expanze do Maďarska

Maďarsko má přibližně stejný počet obyvatel jako Česká republika, nicméně počet e‑shopů se pohybuje pouze okolo 6 000. Rozhodně je tady stále velký potenciál pro objevení tržní mezery a získání silného postavení na maďarském trhu.

Maďarští spotřebitelé jsou stále nedůvěřiví vůči online nakupování, proto upřednostňují platby na dobírku a rovněž pečlivě studují recenze. Pouze 35 % obyvatel mluví anglicky, proto je nezbytné investovat do profesionální lokalizace a SEO překladu e-shopu do maďarštiny.

Sazba DPH: 27 %
Limit pro registraci k platbě DPH: 8 800 000 HUF
Počet obyvatel na jeden eshop: cca 750

Expanze do Velké Británie

Velká Británie je „zemí eshopů silných mezinárodních značek“. Pokud uvažujete vstoupit na britský online trh, počítejte s vysokými náklady na marketing. Britové oceňují věrnostní programy a studují recenze týkající se důvěryhodnosti eshopu. Při online nákupech očekávají bezplatné doručení a možnost jednoduchého vrácení zboží.

Sazba DPH: 20 %
Limit pro registraci k platbě DPH: 70 000 GBP

Prostředí evropské e‑commerce zažívá v posledních letech obrovský boom. Nenechejte si ujít unikátní příležitost a podpořte růst svého e‑shopu vstupem na zahraniční trh. S veškerými službami spojenými s expanzí e‑shopu do zahraničí vám rádi pomohou specialisté v NK Expand.

Případové studie

NK Expand | Pomáháme expandovat do zahraničí

Zavolejte nám

NK Expand | Pomáháme expandovat do zahraničí

Napište nám e‑mail

NK Expand | Pomáháme expandovat do zahraničí