Proč (ne)expandovat do zahraničí přes Amazon

Zvažujete prodávat na Amazonu – největším online tržišti na světě? Nebo chcete jen Amazon přidat jako další prodejní kanál k vlastnímu e-shopu? Amazon může být skvělým nástrojem pro rychlý vstup na zahraniční trh. Rozhodně ale není pro každého. Při jeho využívání soutěžíte pouze cenou a bez možnosti odlišit se od konkurence. A internet je plný příběhů lidí, kteří na Amazonu zkusili prodávat a prodělali na tom kalhoty.

Na Amazonu je obrovská konkurence. Není divu, největší světový marketplace láká spoustu prodejců z celého světa. Na začátku vás čeká vytvoření a správné nastavení účtu prodejce a výběr produktu, který budete na Amazonu prodávat. Na internetu je spousta rad a doporučení, jak správný produkt vybrat. Obvykle se doporučuje jednoduchý, malý a lehký produkt s prodejní cenou do 30 dolarů. A rovnou raději zapomeňte na elektroniku nebo cokoli s bateriemi. Bývají s tím potíže a zákazník má na Amazonu garanci vrácení peněz bez udání důvodu do 30 dnů. Tak co, stále vás láká začít na Amazonu prodávat?

Pokud už teď víte, že prodej přes Amazon marketplace je pro vás, mrkněte na stránku Expanze e‑shopu na Amazon. Dozvíte se tam vše, co je pro úspěšnou expanzi e-shopu na Amazon marketplace potřeba.

Registrace prodejce a vytvoření účtu

Máte možnost vybrat si mezi základním a profesionálním účtem prodejce:

  • Basic: do 40 produktů, žádný měsíční poplatek, platíte pouze za prodaný kus 0,99 EUR + provize (většinou 15 %)
  • Professional: neomezené množství produktů, poplatek 39 EUR měsíčně, platíte pouze provizi za každý prodaný kus (většinou 15 %)

Zalistování produktů

Abyste na Amazonu mohli začít svoje produkty prodávat, je třeba je do tržiště zaregistrovat. Zde uvádíme podmínky, které budete muset splňovat:

  • Každý produkt musí mít EAN kód
  • Ke každému produktu je třeba dodat bezchybný popisek v různých jazycích
  • Je třeba stanovit cenu každého produktu
  • Zalistování můžete provést manuálně nebo přes API rozhraní

Když zalistujete svůj produkt na Amazonu, nikdo o něm nebude vědět. Do roku 2016 to fungovalo tak, že jste ze začátku rozdali 100‒200 kusů zdarma výměnou za recenzi. Po získání recenzí jste měli šanci zobrazovat se na prvních stranách různých klíčových slov nebo jako bestseller (i když jste byli reálně v mínusu, protože jste neprodávali, ale rozdávali zdarma). Dnes už to bohužel neplatí, rozdávání produktů zdarma výměnou za recenze Amazon zakázal.

Připravte se na tvrdý konkurenční boj, ve kterém budete usilovat o jakékoli odlišení se od konkurence. Většinou je to běh na opravdu hodně dlouhou trať a výsledky se mohou dostavit i za několik let.

Logistika

Logistika Amazonu je kapitola sama o sobě. Podnikání na Amazonu s sebou totiž přináší řadu nejistot a problémů. Na internetu najdete spousty příběhů prodejců, kterým Amazon ztratil jejich produkty, účtoval nesmyslné poplatky nebo zablokoval produktový listing.

Při nastavení logistiky máte na výběr ze dvou možností:

  • FBM (Fulfilment by Merchant) – vaše vlastní logistika, sklad, reklamace, zákaznická podpora atd. Amazon je pouhou prodejní platformou.
  • FBA (Fulfilment by Amazon) – o logistiku, vrácení zboží a základní zákaznickou podporu se stará Amazon. Připravte se však na celou řadu poplatků:
    • Poplatek za uskladnění – cca 0,5 EUR/měsíc/krychlovou stopu
    • Poplatek za balné, poštovné, vrácení zboží atd. – od 1 do 30 EUR podle velikosti zásilky

Modelový příklad: Prodej zboží (oblečení za 1 000 EUR, 30 zásilek) – poplatky za dopravu 120 EUR, provize z prodeje 150 EUR + licence Professional 39 EUR. Zní to lákavě?

Výhody prodeje přes Amazon

  • Prodej přes známou a důvěryhodnou platformu.
  • Přístup k zahraničním zákazníkům bez nutnosti vytvářet vlastní e-shop.
  • Žádné náklady na hosting e-shopu.
  • Při využití služby FBA odpadá nutnost řešit logistiku a zákaznickou podporu.
  • Jeden účet pro prodej ve všech zemích, kde Amazon funguje.

Nevýhody prodeje přes Amazon

  • Nutnost mít na svých produktech EAN kód.
  • Zákaznická podpora Amazonu je pouze základní. S největší pravděpodobností nebude znát vaše produkty a zákazníkovi tak s výběrem moc neporadí.
  • Není možné budovat vlastní značku, vyzdvihovat unikátní přednosti vašeho e-shopu a odlišit se tak od konkurence.
  • Není možné dělat vlastní online marketing (PPC).
  • Konkurenční boj probíhá hlavně na úrovni ceny, což samozřejmě tlačí cenovou úroveň dolů.
  • Při využití služby FBA naskladní Amazon zboží do ním vybraného skladu v některé evropské zemi a vám vzniká povinnost registrace k DPH v daném státu.

Je prodej přes Amazon pro vás?

Na tuto otázku si budete muset odpovědět sami. Pokud o prodeji přes internet teprve uvažujete, může být Amazon vhodným způsobem, jak si jej vyzkoušet. Ušetříte za e-shop, hosting, online marketing a další náklady spojené s provozem vlastního e-shopu. Nebo zvažujete začít prodávat v Německu nebo Rakousku? Zde je Amazon výrazně používanější než v zemích střední a východní Evropy.

U zkušenějších provozovatelů e-shopů už odpověď nemusí být tak jednoznačná. Snažíte se zákazníky získávat i jinak než jen nejnižší cenou? Máte vybudovanou značku a věříte, že totéž dokážete úspěšně i v zahraničí? Pak pro vás nemusí být prodej přes anonymní marketplace tou správnou cestou.

Pokud si stále nejste jistí, zda je prodej přes Amazon marketplace vhodný právě pro váš e-shop, kontaktujte nás. A nebo se podívejte na stránku naší služby Expanze e‑shopu na Amazon

Případové studie

NK Expand | Pomáháme expandovat do zahraničí

Zavolejte nám

NK Expand | Pomáháme expandovat do zahraničí

Napište nám e‑mail

NK Expand | Pomáháme expandovat do zahraničí