Sejde se Němec, Ital a Rumun...
To není vtip, ale návštěvnost vašeho e‑shopu v roce 2023. Čím dál víc českých e‑shopů expanduje do zahraničí, a tak se běžně stává, že u nich nakupují různé národnosti. Co ale udělat proto, aby byli Němec, Ital i Rumun spokojení? Na to jsme se zeptali našich CEOs Jirky a Lukáše.
Jak to tedy mají Němec, Ital a Rumun s nákupním chováním? Opravdu jsou mezi nimi takové rozdíly?
"Rozdíly tam jsou, a někdy i dost velké. To byste se kolikrát divili. Třeba už jen ve formě komunikace. Zatímco Němec napíše a počká si na odpověď, Rumun zvedne telefon a hned volá," říká Jirka.
"A Ital? Ten volá klidně hned několikrát. V Itálii je třeba i dvakrát vyšší počet komunikací na jednu objednávku než v kterékoliv jiné zemi v Evropě," doplňuje Lukáš. Hlavně na jihu Itálie jsou zákazníci k nákupu online obecně méně důvěřiví. Objednávají na dobírku a často do e-shopu několikrát volají, aby se přesvědčili, že e‑shop existuje a zboží jim opravdu doručí.
Jak udělat to, aby český e‑shop na rozdílných trzích uspěl?
„To je snadné. Ke každému trhu je potřeba přistupovat individuálně. A platí to i pro zdánlivě podobné nebo sousedící národy, jako jsou třeba Chorvati a Slovinci. I tady se najdou rozdíly, které při online nakupování hrají roli,“ říká Jirka.
A v čem je dobré přistupovat individuálně?
„No, prakticky ve všem. Způsoby platby, rychlost doručování... Když začnete pátrat, zjistíte, že svoji roli hrají i opravdové maličkosti. Znáte třeba CartaSi? Ne? Vidíte, a v Itálii se jedná o platební kartu pro online nakupování s téměř 40% tržním podílem. Nemáte v e‑shopu možnost platbou CartaSi? Tak se v Itálii pravděpodobně připravujete o další zákazníky,“ říká Lukáš.
Zajímavé. A ještě něco dalšího?
„Je toho fakt hodně, celý nákupní proces, zákaznická podpora, formy online marketingu. A nezapomínal bych ani na obchodní podmínky a právní dokumenty,“ doplňuje Lukáš.
Co přesně máte na mysli?
„Dřív se obchodní podmínky řešily fakt poctivě při expanzi do Německa. To platí pořád. Bez německého právníka a podmínek v souladu s německou legislativou riskujete udání od německé konkurence. Což se opravdu běžně děje. Jenže dnes už je potřeba mít dokumentaci opravdu v pořádku i při vstupu třeba na maďarský trh. Nedávno jsme zaznamenali případ českého e‑shopu, který v Maďarsku zařízl GoPay, protože v podmínkách chybělo jedno zásadní ustanovení,“ dodává Jirka.
Vzpomenete si i na nějaký zajímavý fuck‑up?
„Expanze do zahraničí je komplexní a složitá a fuck‑upy se stávají. Slavný už je asi případ českého e‑shopu, který týden před spuštěním zjistil, že v Maďarsku se ceny musí zaokrouhlovat na 0 nebo 5. A jak jsme slyšeli, tato zkušenost nebyla jediná a při expanzi do Maďarska ji zažilo více e‑shopů,“ vzpomíná Lukáš.
A jak je to s marketingem? Jsou i tady rozdíly? Nebo může e‑shop jen přeložit a použít svoje české kampaně?
„Určitě ne, i tady se vyplatí individuální přístup. Rumun miluje zbožáky, třeba Emag nebo Compari. Němec zase často nakupuje na Amazonu, takže české e‑shopy většinou jedou strategii vlastního e‑shopu a souběžného prodeje na Amazonu. A Italové zase preferují lokální italské e‑shopy, takže tady dává smysl dobře dělat PPC a SEO.“, vysvětluje Jirka.
Jak se dostat z takové situace?
"Šikovný český PPC specialista dokáže nastavit kampaně i pro Rumunsko. Zvlášť když má k ruce rodilého Rumuna pro překlady. Ale jakmile začnete řešit marketplaces, SEO, sociální sítě a další disciplíny, tak se bez rumunského specialisty neobejdete. A to je přesně způsob, jak online marketing v zahraničí děláme my. V NK Expand máme PPC a SEO specialisty na všech trzích v Evropě,“ dodává Jirka.
Jak to vidíte pro rok 2023? Bude český e‑shop schopný Němce, Rumuna a Itala jako zákazníky získat?
„No jasně! Ale doporučujeme nehonit po poli tři zajíce současně. Vyberte si jeden trh a na ten se pořádně zaměřte, stabilizujte ho a potom jděte dál, “ radí Lukáš.
Během pandemie covidu zažilo e‑commerce obrovský boom. Mnohem více lidí začalo nakupovat online. Pro rok 2023 se předpovídá naopak zpomalení. Utrácení za větší položky zákazníci spíše odloží a budou se soustředit na tzv. malý luxus – zboží, které je nedonutí sáhnout až na dno peněženky. „Online zákazníci budou v roce 2023 vybírat zboží pečlivěji a s ještě větším důrazem na zákaznické recenze. Více než kdy dřív se vám proto vyplatí působit jako lokální a důvěryhodný e‑shop,“ radí Lukáš.
Pamatujte, že při expanzi budete řešit spoustu věcí, které v Česku řešit nemusíte. Je dobré mít připravené dostatečné kapacity nebo mít v zádech silného partnera, který vám s tím pomůže.
„Hlavně se toho nebojte. Pusťte se do prodeje v zahraničí pořádně a výsledky se dostaví. Nedávno jsme pomáhali spouštět e‑shop s nábytkem, který expandoval do Maďarska a hned druhý měsíc po spuštění měl obrat 6 milionů Kč,“ zakončuje Jirka.