Chatboti i udržitelnost: Co letos čekat na poli e‑commerce?
Pro e‑commerce je příznačný neustálý vývoj. Rostoucí poptávka i konkurence znamená pro e‑shopy nutnost přizpůsobit se novým nárokům. Co je tedy aktuálně „in“? V tomto článku vám přiblížíme 6 nejžhavějších trendů v e‑commerce.
Vzrůstající podíl marketplaces
Tyto online platformy sdružují produkty různých obchodů a e‑shopů. Očekává se, že do roku 2024 bude 40 % celosvětových tržeb z elektronického obchodování generováno právě prostřednictvím marketplaces.
Online tržiště tak budou dál vytvářet obrovské příležitosti pro nováčky i zavedené firmy. K tomu, aby uspokojili jak obchodní partnery, tak spotřebitele však budou i ony muset neustále vyvíjet nové nástroje a služby. Zákazníci by tak mohli brzy třeba za pomoci rozšířené reality virtuálně zkoušet oblečení.
Ale tím to nekončí. Elektronická tržiště již neslouží pouze jako vyhledávače produktů, ale stále častěji také jako reklamní a zábavní média – typickým příkladem je společnost Amazon.
Všestranné omnichannels
Hranice mezi sociálními médii a obchodem se stále více stírají díky přítomnosti firem na těchto sítích, ale i influencerům. K tomu se prosazuje fenomén takzvaných omnichannels. Anglický pojem označuje sjednocenou komunikační strategii, při které firmy poskytují zákazníkům stejně kvalitní servis napříč všemi kanály – ať už jsou to kamenné prodejny, sociální sítě nebo weby. Zákazníci už je nemusí vnímat jako dvě oddělené části. Je to výhodné i pro prodejce, který díky spojení kanálů může identifikovat, ke kterému konkrétnímu zákazníkovi promlouvá, na základě dat z objednávek přes e‑shop i nákupu v prodejně.
Influenceři? Ne, radši UGC
Upřímné doporučení je nejlepší reklama a troufáme si říct, že z módy nevyjde nikdy. S tím pracuje i UGC (User Generated Content) neboli Uživatelsky generovaný obsah, což je v podstatě ozvláštnění klasických internetových recenzí. Funguje na bázi fotek, videí, recenzí či blogů od vašich zákazníků, které zveřejňujete na sociálních sítích. Pozor, nejedná se o placenou influencerskou reklamu, ale o dobrovolné a nehonorované příspěvky. Takové ohlasy totiž mají skutečnou váhu a mohou velmi dobře posílit důvěryhodnost vaší firmy.
Potenciál chatbotů
Umělá inteligence bude zcela jistě mít stále větší roli i v oblasti internetového marketingu a online podnikání. Jistě jste už trend užívání chatbotů na e‑shopech zaznamenali, ovšem open‑source ChatGPT (generative pre‑trained transformer) od společnosti OpenAI představený na konci roku 2022 může znamenat skutečný průlom. V porovnání se svými předchůdci nový prototyp vyniká nejen v přesnosti, ale i v tom, že dokáže odpověď na položenou otázku formulovat přirozeným jazykem. V budoucnu by tedy mohl představovat prostředek, jak ušetřit čas a peníze a zároveň zvýšit efektivitu a přesnost v komunikaci se zákazníky.
ChatGPT může být Vaším velkým pomocníkem pro tvorbu obsahu, a to v podstatě v jakémkoli cizím jazyce. Vždy však záleží na zadání – na základě obecného zadání vám ChatGPT dá samozřejmě i obecnou odpověď. Je také třeba pohlídat si faktickou (ne)přesnost chatbota, výstupy si řádně ověřit a provést jejich korekturu. V případě tvorby obsahu v cizím jazyce pak využijte korektury rodilým mluvčím.
Udržitelná (r)e‑commerce
Snahy o udržitelné a společensky odpovědné podnikání se promítají i do světa online obchodování. Na vzestupu jsou platformy nabízející opětovný prodej již použitých výrobků. Pro tyto internetové second‑handy se vžil pojem re‑commerce. Nová generace internetových bazarů už ale disponuje nástroji, které zákazníkům garantují mnohem větší jistoty, než tomu bylo dřív. Produkty jsou profesionálně nafoceny, jejich pravost je ověřena a cena je přiměřená trhu, efektivnější je i jejich tagování (tedy opatření klíčovými slovy, což usnadňuje vyhledávání).
Nakupování na míru
V dnešní informacemi přehlcené době je personalizace webů opravdu důležitá. Spočívá v tom, že zákazník vídá takový obsah, který ho nejvíce zajímá a je pro něj relevantní, a to na základě sesbíraných dat. Chcete‑li snížit počty neúspěšných nákupních rozhodnutí a zároveň udržet zákazníky v obchodě a zvýšit konverze, měli byste se rozhodně poohlédnout po nástrojích umožňujících automatizovanou personalizaci na vašem e‑shopu.
Buďte o krok napřed před konkurencí. Rozhodně se vyplatí trendy a novinky ze světa e‑commerce sledovat a průběžně zavádět. Pravda, některé jsou technologicky náročnější, jiné jsou ale lehce proveditelné. Věřte, že „zlepšováky“ oceníte nejen vy jako podnikatelé, ale hlavně vaši zákazníci.