Důkladný průzkum maďarského a rumunského e‑commerce trhu jako klíč k úspěšné expanzi e‑shopu
Český trh už vám je malý? Pak se jistě rozhodujete, do jaké země s e‑shopem expandovat.
Podobně na tom byl i největší český online prodejce piercingu Zorivo, který provozuje e‑shop www.piercing.cz.
Expanze je komplexní proces, který si žádá maximálně profesionální přístup. Na začátku celé cesty je opravdu detailní analýza trhu pro konkrétní zvažované země. V Zorivo jsou si toho vědomí, a i proto si od nás nechali poradit. Jak to dopadlo?
E‑shop www.piercing.cz zblízka
Na URL adrese www.piercing.cz se skrývá největší e‑shop s piercingy a ručně vyráběnými šperky v Česku. Internetový obchod nabízí přes tisíc piercingů nejrůznějších druhů a typů. Nabídka zboží je neustále aktualizována a rozšiřována o originální kousky, které zákazníci nikde jinde nenajdou.
Kromě samotného prodeje nabízí firma i možnost využití služeb jejich vlastního piercingového studia. A komu je to málo, může si navrhnout svůj šperk podle vlastních představ. Fantazii se zde meze opravdu nekladou.
Zakoupené šperky jsou zasílány přepravními společnostmi nebo je možné si balíček vyzvednout na kamenné prodejně v Brně.
Jak znělo zadání na průzkum trhu?
Poté, co se provozovatelé e‑shopu rozhodli expandovat do zahraničí, začali váhat mezi rozšířením podnikání do Maďarska nebo Rumunska. Na první pohled vypadá Rumunsko atraktivněji. Jedná se o násobně větší trh geograficky i z pohledu počtu obyvatel. Tudíž by zde měl být i obchodní potenciál o poznání vyšší.
Zákazník však stále zvažoval i možnost expanze do Maďarska. Aby v rozhodování pokročil, požádal nás o vypracování detailní analýzy trhu v obou zemích.
A jde se analyzovat!
Zpracování konkrétně zaměřeného průzkumu trhu je komplexním úkolem. Celý proces zahrnuje mnoho faktorů a proměnných, na které je potřeba zaměřit pozornost. Po úvodní úvaze jsme se pro větší přehlednost rozhodli analýzu rumunského a maďarského trhu s piercingy a šperky rozdělit do dvou dílčích částí.
Část 1 – analýza místní konkurence
Každá expanze do zahraničí si žádá důkladný průzkum konkurence na daném trhu. A právě konkurenční e‑shopy prodávající obdobné produkty byly středem naší pozornosti v první části analýzy. Na maďarském i rumunském trhu jsme zkoumali konkrétně tyto informace:
- Kvalitativní úroveň zákaznického servisu konkurenčních e‑shopů
- Šíři a spektrum produktové nabídky a jejich cenovou hladinu
- Hodnocení e‑shopů z pohledu jejich zákazníků
- Úroveň a potenciál social media marketingu konkurence
Část 2 – analýza potenciálu trhu
Druhá část průzkumu trhu měla za úkol změřit velikost obou trhů a pomoci rozhodnout o vhodnějším trhu z pohledu bonity. Pro vyhotovení analýzy jsme sestavili soubor metrik, kterými jsme vyhodnotili získaná data z obou e‑commerce trhů. Analýza brala v potaz i míru konkurence na základě hledanosti relevantních klíčových slov. Díky promyšlenému přístupu jsme získali podrobná data vypovídající o těchto tržních faktorech:
- Velikost rumunského a maďarského trhu s piercingem
- Celková míra konkurence
- Finanční nároky na realizaci cizojazyčných PPC kampaní
- Požadavky na SEO optimalizaci
- Nejhledanější klíčová slova
Získaná data a vyplývající závěry z jejich analýz byly pro zákazníka překvapující. Analýza tak klíčovým způsobem pomohla e‑shopu www.piercing.cz vybrat vhodnější trh k zahraniční expanzi.
Podařilo se nám vyhovět požadavkům klienta?
E‑shopu www.piercing.cz jsme prostřednictvím komplexní analýzy maďarského a rumunského online trhu s piercingovými produkty poskytli značné množství informací. Na jejich základě bylo pro e‑shop výrazně snadnější rozhodnout se, do které země bude vhodnější expanzi nasměrovat.
Jak už bylo uvedeno výše, na začátku se provozovatelé e‑shopu přikláněli spíše k rumunskému trhu. Důvodem byla především geografická velikost rumunského trhu. Po prostudování výsledků našich analýz se však ukázalo, že výrazně větší příležitost nabízí trh maďarský. Průzkum trhu ukázal, že prodej piercingů zkrátka nemá v Rumunsku tak velký potenciál.
Průzkumem trhu to všechno teprve začíná
Na základě tržní analýzy a analýzy konkurence se provozovatelé e‑shopu rozhodli pro expanzi na maďarský trh. Po tomto rozhodnutí bylo na místě začít pracovat na dalších přípravných krocích a začít s lokalizací e‑shopu. Jako další přišla na řadu analýza klíčových slov v maďarštině, která byla následně použita při lokalizaci českého e‑shopu do maďarského kulturního prostředí.
Také přemýšlíte nad rozšířením vašeho podnikání za hranice? Jestli je vám už Česko malé, může být expanze do zahraničí pro váš e‑shop zajímavou příležitostí pro další růst. Na východ od ČR je spousta méně obsazených trhů, na kterých mají zkušené české e‑shopy velkou šanci uspět. Kromě Maďarska a Rumunska mohou být zajímavou příležitostí i Chorvatsko, Bulharsko nebo třeba Slovinsko.
Jakmile se pro expanzi do zahraničí rozhodnete, určitě oceníte prověření vybraného zahraničního e‑commerce trhu a zájem o vaše produkty u vybrané cílové skupiny. Kontaktujte nás! Uděláme pro vás důkladný průzkum vámi zvoleného zahraničního trhu a poradíme vám, jak při expanzi postupovat.