Příběh úspěšné expanze e‑shopu ČistéDřevo.cz po Evropě
Jak český e‑shop za pár let vyrostl z nuly na obrat přes 100 milionů korun. Příběh e‑shopu ukazuje, že i malé podnikání s velkými ambicemi může během pár let dobýt Evropu.
Přečtěte si, jak tato cesta k úspěchu e‑shopu ČistéDřevo.cz probíhala a jak se majitelům podařilo v zahraničí uspět.
E‑shop ČistéDřevo.cz
ČistéDřevo.cz, založené v roce 2013 dvěma přáteli, se rychle rozrostlo z malého garážového podnikání v jednu z předních českých firem v oblasti dřevěných výrobků.
Po úspěchu na domácím trhu začala firma v roce 2018 expandovat na Slovensko, což byl první krok k mezinárodnímu rozšíření. Tato expanze přinesla důležitou změnu v jejich obchodním modelu, kdy se zaměřili na efektivní logistiku a marketingové strategie specifické pro zahraniční trhy. Tento úspěch inspiroval majitele e‑shopu k plánům na další expanzi do zahraničí.
Díky vylepšením v oblasti digitálního marketingu, zaměření na kvalitní lokalizaci e‑shopu pro zahraniční trhy a rozšíření produktového portfolia dokázala firma v zahraničí uspět a získat nové zákazníky. Pro rok 2024 plánuje celkové tržby přes 110 milionů korun.
Zadání pro NK Expand
Majitelé e‑shopu ČistéDřevo.cz se na nás v NK Expand obrátili na začátku roku 2023 s požadavkem na kompletní pomoc při expanzi do zahraničí. Když pomineme prodej na Slovensku, jednalo se pro e‑shop o první zkušenost se vstupem na zahraniční e‑commerce trhy.
Úvodní zadání bylo pomoct vytvořit maďarskou jazykovou mutaci e‑shopu ČistéDřevo.cz, která bude na maďarské zákazníky působit důvěryhodně a budou v e‑shopu nakupovat. S tím souvisela i pomoc s vytvořením a nastavením podmínek pro fungování e‑shopu v Maďarsku.
Řešení
Bylo třeba připravit kompletní přehled kroků, které budou s expanzí do zahraničí spojené. A začít poctivě od začátku, krok po kroku.
Výběr vhodného trhu – data jsou základ
Majitelé e‑shopu pro vstup na první zahraniční trh zvolili Maďarsko. Mezi další zvažované trhy zařadili Slovinsko, Rumunsko a Chorvatsko. Abychom mohli dodat relevantní data pro výběr dalšího nejvhodnějšího trhu, navrhli naši specialisté na tržní rešerše tyto parametry k posouzení a porovnání:
- Velikost zahraničních e‑commerce trhů vybraných výrobků ze dřeva.
- Predikce růstu těchto trhů do roku 2027.
- Analýza relevantní konkurence ve vybraných zemích (ceny, prodejní argumenty, dopravci, marketing...)
- Další specifika zvažovaných e‑commerce trhů.
Na základě těchto ukazatelů bylo možné trhy porovnat a zjistit, zda jsou pro budoucí expanzi e‑shopu ČistéDřevo.cz vhodné a perspektivní.
Je na místě dodat, že podobné průzkumy využívá pro expanzi většina e‑shopů mířících do zahraničí. Drží se tak zásady, že strategická rozhodnutí mají být dělána na základě dat a čísel a ne pocitů.
Otevření bankovního účtu v zahraniční bance
Mezi další úvodní kroky patřilo založení bankovního účtu v Maďarsku. Rozhodnutí umožnit zákazníkům v Maďarku platit na maďarský bankovní účet souviselo s nemožností platit v Maďarsku v eurech. Pro otevření účtu jsme zvolili OTP Bank, se kterou máme v Maďarsku kvalitní zkušenosti a vztahy.
Banka si v souvislosti s otevřením účtu pro českou firmu vyžádala řadu dokumentů. Po dodání jejich ověřených překladů u maďarské státní agentury OFFI a návštěvě jednatele firmy s naší tlumočnicí na pobočce v Komárně účet otevřela a předala k užívání.
Celý proces trval několik měsíců zejména z důvodu dodatečných otázek banky na předmět a způsob podnikání e‑shopu ČistéDřevo.cz. To je ale poměrně běžné, protože banky si zahraniční žadatele důkladně prověřují prakticky ve všech evropských zemích.
Analýzy klíčových slov pro úspěšné SEO v zahraničí
Majitelé e‑shopu měli od začátku zájem získat na maďarském trhu podíl a působit zde dlouhodobě. S tím souvisela snaha o získávání zákazníků e‑shopu nejen z placených kampaní, ale i organického vyhledávání.
Abychom tohoto dlouhodobého cíle dosáhli, připravili SEO specialisté NK Expand společně s rodilými mluvčími maďarštiny analýzu klíčových slov pro identifikaci nejhledanějších maďarských výrazů spojených se sortimentem e‑shopu.
Analýza byla připravena v bilingvní česko‑maďarské formě tak, aby byla použitelná nejen pro překlady textů, ale i pro budoucí překlady marketingových materiálů, PPC kampaní, bannerů, newsletterů, příspěvků na sociální sítě aj.
Překlady a lokalizace e‑shopů do cizích jazyků
Fáze překladu a lokalizace textů následovala hned po dokončení analýzy klíčových slov. Při její realizaci jsme využili moderní technologie strojového překladu, což pomohlo výrazně snížit náklady na překlad a urychlit jeho dokončení.
Implementace klíčových slov proběhla ve fázi korektury textů rodilým mluvčím. Díky kvalitně připravené analýze klíčových slov proběhla hladce a bez dodatečných nákladů pro e‑shop.
Při překladech jsme přistupovali individuálně k různým typům textů (produkty, kategorie, e‑mailing, systémové fráze, obchodní podmínky, novinky aj.). Tento individuální přístup se lingvistům v NK Expand osvědčuje dlouhodobě. Jeho výsledkem jsou kvalitně přeložené texty za co nejnižší náklady pro e‑shop.
Kontrola důvěryhodnosti zahraničních jazykových mutací e‑shopů
Jakýkoliv e‑shop má šanci plnit obchodní výsledky jen pokud působí důvěryhodně a zákazníci na něm bez obav nakupují. Aby tyto podmínky e‑shop splňoval, je třeba jej uživatelsky otestovat. V případě e‑shopu ČistéDřevo.cz (maďarská jazyková mutace funguje online pod doménou Atmowood.hu) tuto kontrolu provedl rodilý mluvčí žijící v Maďarsku, který současně spadá do cílové skupiny e‑shopu.
Kontrola e-shopu se pak zaměřila na tyto prvky e‑shopu:
- Celkový vzhled a první dojem
- Jazyková správnost a kompletnost
- Kontrola obchodní a právní dokumentace
- Kontrola kontaktních údajů
- Provedení testovací objednávky vč. kontroly související komunikace
- Kontrola mobilního rozhraní e‑shopu
- Kontrola procesu reklamace a vrácení objednávky
- Prověření zákaznické podpory
- Kontrola plateb, způsobů dopravy a nákladů na přepravu zásilky
- Kontrola URL adres
- Posouzení prezentace e‑shopu na sociálních sítích
- Kontrola použitých zákaznických referencí
Z výčtu je patrné, že analýza důvěryhodnosti e‑shopu jde ze strany specialistů NK Expand opravdu do hloubky a kontrolu všechny prvky e‑shopu. V případě e‑shopu Atmowood.hu měl závěrečný report 20 stránek podnětů pro odstranění nedostatků a další vylepšení kvality e‑shopu.
Teprve po implementaci zjištění z analýzy důvěryhodnosti doporučujeme e‑shopům spustit placené kampaně a investovat finance do získávání placené návštěvnosti. Bez kontroly důvěryhodnosti totiž e‑shop riskuje, že bude do e‑shopu přivádět návštěvníky, kteří však odejdou bez uskutečnění objednávky.
Zákaznická podpora v zahraničí
Po spuštění ostrého provoze e‑shopu bylo třeba nastavit a realizovat poslední krok, který si majitelé e‑shopu od NK Expand objednali. Jednalo se o zákaznickou podporu v maďarštině dostupnou na maďarského telefonním čísle a poskytovanou rodilým mluvčím maďarštiny.
S ohledem na prodávaný sortiment jsme mezi maďarskými operátory NK Expand vybrali operátorku, která měla k sortimentu DIY blízko a současně měla zkušenosti s ovládáním e‑shopové platformy Shoptet.
Její zaškolení proběhlo v listopadu 2023 a od 14.11. je zákaznická podpora e‑shopu poskytována nepřetržitě. Úvodní zaškolení bylo zaměřeno nejen na ovládání e‑shopu a často kladené dotazy, ale i produktovou nabídku. Operátoři NK Expand mají za úkol nejen řešit požadavky zákazníků, ale rovněž jim pomáhat s výběrem a vést je k uzavření objednávky.
Zpětně viděno je možné považovat provedené zaškolení za úspěšné. Operátorka je schopná sama zpracovat a úspěšně vyřešit a uzavřít více než 80 % všech písemných a telefonických dotazů, které na maďarskou zákaznickou podporu míří. Stále tam je tedy prostor pro vyšší míru samostatnosti operátorky. Porovnávat to můžeme například s německou zákaznickou podporou NK Expand, která je téměř zcela samostatná.
Maďarskem to nekončí
A ve kterých zemích e‑shop ČistéDřevo.cz (resp. jeho cizojazyčné mutace pod doménami Atmowood) úspěšně působí z pohledu roku 2024? Po úvodní expanzi do Maďarska jsme už na konci roku 2023 začali s přípravou expanze do dalších evropských zemí. V průběhu roku 2024 jsme pak pomohli spustit e‑shopu v Německu, Rakousku, Slovinsku a Chorvatsku.
Na konci roku 2024 tak e‑shop ČistéDřevo úspěšně prodává svoje produkty už v 7 evropských zemích. A protože majitelé e‑shopu hodnotí dosavadní výsledky zahraničních expanzí pozitivně, lze předpokládat, že další evropské země budou brzy následovat.
Jak hodnotí úspěšnost zahraniční expanze majitelé e‑shopu řečí čísel?
„Úspěšnost expanze lze hodnotit řadou metrik. Z pochopitelných důvodů nelze některé z nich zveřejňovat. Ale můžeme se na to podívat z pohledu podílu HU e‑shopu na celkovém obratu firmy. Ten už po 6 měsících od spuštění e‑shopu tvořil 10 % a na tomto čísle se stabilizoval. Lépe si samozřejmě vede CS e‑shop, které stále generuje nejpodstatnější část obratu (53 %), ale to je už přes 10 let funkční e‑shop s největší marketingovou podporou. Druhý v pořadí je SK e‑shop (21 %), který funguje 2x déle než HU. Naším cílem je dostat se s HU na úroveň SK. To by se nám dle stability růstu obratu mělo podařit během 1. kvartálu 2025.
A jak si aktuálně vedou naše další e‑shopy v zahraničí? Stejného cíle (cca 20 % obratu) pravděpodobně dosáhneme ve 2x kratším čase s DE mutací. Zajímavá čísla pak přináší i HR e‑shop, který je však otevřený teprve krátce.“
Máte e‑shop a chcete podobnou jízdu a úspěch v zahraničí zažít také? Kontaktujte nás! Specialisté v NK Expand jsou průvodci, kteří vám s dosažením vašich cílů v zahraničí pomohou.